Upravit stránku

Sportovní a závodní brzdové komponenty 

Stejně jako u spousty dalších dílů nejen v motorsportu i problematika závodních a sportovních brzd představuje komplexní téma a jednotlivé dodávky všech případných komponentů je potřeba řešit vždy v celkovém kontextu celého brzdového systému. Těhlice, brzdové třmeny, jejich případné adaptéry, brzdové destičky, brzdové kotouče bez ohledu na jejich konstrukční typ včetně jejich středů, brzdové válce, brzdové hadice, toto vše představuje jeden velký související konstrukční celek, v kterém musejí být všechny díly vzájemně kompatibilní a správně zkonstruované.  A k tomu navíc ještě vstupují logicky další faktory -  rychlost vozidla, jeho hmotnost, případné možnosti chlazení brzd, přítlak vozu a taktéž poháněná náprava, umístění motoru, možnosti rozdělení brzdového tlaku mezi přední a zadní nápravu a další faktory.

Brzdové destičky

Nejednoduší formu vylepšení brzd Vašeho vozu představují vždy brzdové destičky respektive jejich materiál. Sportovní materiály za podstatně vyšší cenu než běžné OE směsi jsou první krokem k posílení brzdného účinku bez dalších větších technických zásahů či velkých finančních investic. Pro originální brzdové třmeny široké  škály aplikací nabízíme v originálním tvaru vysoce výkonné  sportovní či závodní brzdové destičky značek jako jsou například Ferodo Racing, Endless Brakes Technology, CL Brakes, Brembo Racing , Performance Friction, Rensport a další. V ceně již zhruba od 2,5 násobky částky za obyčejný materiál tak dostanete k dispozici produkt s daleko větším nástupem a teplotní odolností. Kromě Vaší větší bezpečnosti a lepšího času na okruhu či na Vaši oblíbené „rychlostní zkoušce“ lze dosáhnout i větší životnosti kotoučů a případně dalších dílů systému.  Při správném dávkování síly budete stát na pedálu kratší dobu, což se projeví pozitivně právě třeba na životnosti kotoučů, celkově nižších teplotách brzd, což pak může vést i k nižšímu opotřebení destiček, menšímu ohřevu kapaliny a delší životnosti těsnění brzdičů.  Toto vše je ovšem odvislé od jízdního stylu a umění každého jezdce a nelze tento faktor zobecnit.  V jednotlivých materiálech v celém portfoliu se vyskytují rozdíly a vše pak záleží na konkrétním jízdním stylu a osobních preferencích každého jezdce. 

Brzdové kotouče

Další případný krok k vylepšení systému brzd. Pro začátek je dobré zmínit, že pro brzdnou sílu není rozhodující nikoliv kotouč, ale právě materiál destiček. Respektive celkové výsledné tření je sice ovlivněno mimo jiné množstvím uhlíku ve slitině kotoučů, ale hlavní slovo má materiál destiček. Kvalita kotoučů je důležitá především z důvodu teplotní odolnosti a tím pádem rezistence vůči případným deformacím.  Obecně existuje více možností, jak provézt tento „upgrade“:

a) Sportovní drážkovaný, děrovaný či drážkovano-děrovaný kotouč, ať již chlazený či nechlazený (dle aplikace) v OE rozměru v klasickém jednodílném provedení, jak je má většina běžných vozů. V tomto případě nabízíme různé aplikace pro většinu vozů vyskytujících se na současném trhu. 

b) Sportovní kotouč (opět ať již drážkovaný či děrovaný či kombinace) jako v bodě výše, stále v celkových originálních rozměrech, ale na dvoudílné bázi – kotouč se skládá ze středu na bázi AL slitiny a na něm je uchycen venkovní rotor, většinou již také se směrovými větracími šachtami. Toto řešení eliminuje tzv. tepelný most a díky tomu je kotouč podstatně více rezistentní vůči deformacím z důvodu dosažení vysokých teplot. Případné uchycení středu na venkovní rotor pak může být řešeno ještě dvojím způsobem a to tzv. pevným uchycením nebo plovoucím uchycením. Druhé řešení je ještě více odolné vůči případným deformacím. Ve většině případů pak zákazník musí později měnit jen venkovním rotor a případně spojovací materiál, AL střed vydrží několik výměn. Toto řešení s sebou přináší kromě zmiňované rezistence vůči vysokým teplotám také významnou úsporu váhy vůči OE řešení, tudíž jde tedy o snížení brzděné rotační hmoty, což znamená opět přínos z hlediska eliminace teplot a také zlepšení chování vozu v zatáčkách. Toto řešení je samozřejmě několikanásobně dražší než běžné jednodílné kotouče a to za a) z důvodu technologické náročnosti a za b) z důvodu masovosti nebo spíše de facto kusové produkce ve většině případů. Je naprosto logické, že tento typ produktu nebude možné jako hotový objednat například pro vůz Škoda Octavia I a naopak ho nabízíme pro Subaru Impreza WRX STI a podobně. 

c) Obdobný typ produktu dvoudílného kotouče jako v bodě b) výše, ale vylepšený ještě tím, že rotor má vůči originálnímu kotouči větší průměr a výrobce dodává navíc přímo adaptér pro vložení mezi těhlici (případně držák brzdiče) a brzdič. Výhradně přesně pro dané konkrétní aplikace pro supersporty (například Audi RS6, Porsche atd.)

d) CCM nebo tzv. PCCB – karbon-keramický kotouč. Tímto řešením se nezabýváme.  Tyto materiály se vyznačují specifickým aspekty, díky kterým zůstávají výhradně doménou OE vybavení. Umíme dodat čistě závodní sady celých brzd s PCCB kotouči Brembo Racing, což je ale výhradně záležitost špičkových závodních vozů kategorií GT, tam kde to závodní předpisy dovolují. Tyto kotouče vyžadují specifické materiály destiček a z výroby jsou ve většině případů i nevhodné z hlediska rozměrů pro použití s nejvíce používanými závodními třmeny. Efektivita takovéto případné přestavby je v porovnání se stavbou případné individuální závodní sady ocelových brzd relativně neefektivní. Výhoda velké životnosti těchto kotoučů je eliminována jejich cenou. Hlavním negativem v porovnání s ocelovými závodními rotory je omezený výběr materiálů destiček pro závodní použití.

Brzdové třmeny

Upgrade brzd jen pomocí brzdových třmenů je nejméně častou a nejvíce komplikovanou formou. Sportovní či závodní brzdové třmeny jsou vyvíjeny primárně pro použití se závodními dvoudílnými rotory, které mají ve většině případů nižší výšku třecí plochy (menší anulus kotouče = úspora rotační hmoty) a tudíž je těžké je kombinovat s běžnými jednodílnými kotouči. Jiným slovy, například při použití 4 pístového brzdiče Brembo z cupové Octavie II nějakým způsobem namontovaného na Vaši nápravu obdobného vozu třeba v provedení RS s originálními kotouči 312 mm budete mít mezi destičkou a středovou části kotouče větší mezeru, než je vhodné. Výsledek? Zvýšení teplotních rozdílů mezi jednotlivými částmi kotouče, riziko jeho deformace, popraskání, nerovnoměrné sjíždění kotoučů. Další aspekt – off-set sportovního brzdiče vůči jednodílnému OE kotouči. Z těchto důvodů se řešení upgrade brzd jen pomocí brzdiče používá minimálně. Existují připravené kompletní sady se sportovními brzdiči a jednodílnými kotouči jako například Brembo Gran Turismo junior kity, především pro vozy VW koncernu. Zde již dostanete k dispozici celý hotový kit včetně držáků třmenů a příslušenství. Výhoda použití sportovního více pístového pevného třmenu vůči většině OE litinových plovoucích třmenů spočívá ve větší efektivitě práce destičky právě díky pevné konstrukci třmenu, jeho vyšší torzní tuhosti z důvodu pevnosti materiálu a v případné větší ploše pístů. Při použití pevného třmenu s rozdílnými průměry pístů je taktéž eliminováno riziko nerovnoměrného sjíždění brzdových destiček, což je naopak hlavní nevýhoda u běžných OE litinových plovoucích jedno pístových třmenů. Řešení  upgrade Vašich brzd jen pomocí sportovního / závodního třmenu je možné, za tímto účelem dodáváme širokou škálu brzdičů především značek AP Racing a Wilwood, případně další značky, ale finální konstrukce a další nutné díly pro montáž – držáky brzdiče je pak již věcí zákazníka. Držáky brzdičů vyrábíme jen v rámci projektu na celé brzdové sady, tj. v případě kompletního řešení  brzd – třmeny, adaptéry, 2-dílné brzdové kotouče, středy kotoučů, destičky.

Brzdové sady – tzv. bolt on brzdové kity

Nejvíce sotisfikované řešení zlepšení výkonu Vašich brzd. V nabídce kity značek Brembo, AP Racing, Wilwood, StopTech a případně vlastní individuální konstrukce. Lze vybírat již z hotových kitů dle aplikačních katalogů zmíněných značek či stavět různé kombinace a vlastní varianty. V těchto případech vždy dodržujeme zásadu technické preciznosti a konstrukce bez kompromisů v kvalitě či konstrukčním řešení. Jelikož se tedy jedná o individuální řešení na zakázku, tak toto s sebou ne vždy přináší významnou úsporu ceny vůči obdobným již hotovým kitům renomovaných výrobců. Kromě všech výše dříve zmíněných výhod a aspektů u předchozích komponentů, které se taktéž ve velkých kitech vyskytují, je další přínos tohoto řešení v dalším zvětšení brzdné síly a to díky tomu, že téměř vždy se použije v porovnání s řešením na úrovni OE rozměru komponentů větší průměr kotoučů. Což představuje větší klopný moment a také lepší rozložení tepla ve větším prostoru. Dle aplikací lze vybírat mezi řešeními s pevným či plovoucím uložením kotoučů a také typy třmenů – pro čistě závodní aplikace se používají třmeny bez prachovek, pro silniční provoz naopak třmeny s prachovkami z důvodu zamezení průniku nečistot k pístům. Pro dodávky již hotových bolt-on kitů je dostatečné znát aplikaci – model vozu, pro individuální stavby je nutné dodat ráfek a kompletní těhlici. Díky všem zde zmíněným technickým faktům nerealizujeme dodávky samotných držáků brzdičů či jen kotoučů pro brzdové třmeny dodané ze strany zákazníků!

Nejčastější dotazy ohledně zvýšení výkonu brzdové soustavy

- potřebuji zvýšit účinek brzd, chtěl bych lepší kotouče?  Ano, ale začněte vždy materiálem destiček!
- máte keramické destičky? Ano! Dochází k zaměňování materiálu standardních obyčejných destiček na úrovni OE kvality vylepšených o příměs měděných vláken určených pro běžné vozy na běžný provoz s materiály pro karbon-keramické kotouče a s materiály závodních destiček na bázi sinteru  (tj. keramických materiálů) pro závodní vozy. Ano, keramické sinter materiály dodáváme. Ano, destičky pro karbon-keramické kotouče (které ovšem nesmí být na bázi sinteru – keramiky) dodáváme
- dotazy na samotné 4 pístové či 6 pístové třmeny pro konkrétní vozidla – ne, až na výjimky (například Wilwood pro historické vozy Corvette) – zmíněno dříve, nikdo nemůže vyvíjet třmen pro potencionální prodej na pár kusů konkrétního vozu
 

- chtěl bych karbon-keramické kotouče pro konkrétní vůz – ano, umíme, ale jen pro vybrané konkrétní aplikace a vždy jako celý komplet se středem
- jezdím pro radost, jsem amatér, nechci utratit peníze na dvoudílné řešení kotoučů či celé sady či dát větší obnos peněz za dražší závodní destičky  - fyzika se neptá, brzdění je proces přeměny kinetické energie na tepelnou, pakliže disponujete silným a těžším vozem a chcete absolvovat byť jen jedinkrát jízdu na okruhu třeba v délce okolo 20 minut a svůj „track day“ si pořádně za své peníze užít, investice do správného materiálu Vás nemine. Ano, pro 2 měřené okruhy v Mostě či Brně Vám budou moci stačit pro jakýkoliv vůz lepší sportovní destičky

- mám měkký pedál,  dochází k jeho propadání
Příčina může být jak ve špatném materiálu destiček – došlo k přehřátí, jezdec stál dlouhou dobu na brzdě, tak i v kapalině. Díky tomu se pak výsledné teplo přeneslo přes podložní plech desky a písty i do kapaliny. Řešení – materiál destiček s vyšší teplotní odolností a kapalina s vyšším bodem varu a také viskozitní stabilitou. 

- sehnal jsem si brzdič a chci pro něj vyrobit adaptér

Ne, neprovádíme, jak ze zmíněno dříve, zákazníkům chceme nabízet funkční správné řešení a není v našich silách pokoušet se případně řešit těžko řešitelné konstrukce při špatném výběru třmenu

- zakoupil jsem sportovní či závodní brzdové destičky a nemají správný výkon, na povrchu destičky je jsou patrné známky skloviny
Na 99% nebyl  proveden správně záběh, v každé krabičce sportovních či závodních destiček je návod na zajetí. Při ignoraci provedení záběhu se vždy dostaví tento výsledek.

Tento dokument představuje základní úvod do problematiky sportovních brzd. Doufáme, že Vám tento manuál pomohl pro Vaši lepší představu o Vašich brzdách. V případě dalších dotazů je zkusíme rádi zodpovědět. 
Renovak Kostelec nad Orlicí s.r.o., copyright 2020